Street Dreams: How Hiphop Took Over Fashion neemt
je mee in het ontstaan van de hiphopcultuur en de invloed die dit genre heeft
gehad op de huidige mode-industrie. Van 15 juni tot en met 16 september 2019 is Street Dreams te zien in Kunsthal Rotterdam. Deze tentoonstelling is in samenwerking
met het Hiphophuis en gastcurator Lee Stuart.
In the Bronx, jaren 70, is hiphop ontstaan. In de buitenwijk
van New York heerste armoede onder de zwarte bevolking. Het leven op straat
bestond uit discriminatie, politiegeweld en bendes. De jongens op straat droomden
van luxe en rijkdom en mixten hun kleding op allerlei manieren om dit uit te
stralen: luxe kleding in combinatie met sportkleding, bewerkte designerkleding
of opvallende, glimmende sieraden. Midden
in deze chaos ontstond hiphop: een cultuur die draait om creativiteit en
zelfexpressie. Nu, ruim 40 jaar later, is deze stijl niet meer weg te denken uit onze maatschappij.
Hiphopmuziek overheerst de hitlijsten en veel jongeren lopen rond in deze kledingstijl. De
tentoonstelling neemt ons mee in de evolutie van hiphop.
Tijdlijn
De tentoonstelling is verdeeld in 4 gedeeltes. Allereerst
loop je naar binnen in een donkere ruimte waar een video-loop afspeelt op een
groot scherm. Het kon zomaar een videoclip zijn van een hiphop-artiest. De video
is in één take opgenomen en laat zien hoe hiphop in de loop der jaren is geëvolueerd.
Vanuit een langzaam rijdend busje wordt de West-Kruiskade gefilmd. De stoep is
de catwalk waarop je mensen gekleed in hiphopstijl voorbij ziet komen, met muzieknummers die aansluiten bij de desbetreffende periode die gepresenteerd wordt.
Hiphop in de kunst
Wanneer je de eerste ruimte verlaat, kom je in ‘The Gallery’
terecht. Hier hangen onder andere foto’s van hiphop-iconen door fotografen Janette
Beckman, Dana Lixenberg en Jamal Shabazz. Ook laat de tentoonstelling beeldende
kunst zien: een werk wat opvalt in de zaal, is Saint Amelie, een glas-in-loodwerk
van Kehinde Wiley. Deze kunstenaar maakt alternatieve versies van klassieke kunstwerken.
In zijn versies staat de zwarte man centraal.
Naast de portretten van hiphoppers die zoveel mogelijk status en rijkdom willen uitstralen, hangen ook foto’s van bewoners van getto’s. Ook op deze foto’s is de
hiphopcultuur duidelijk aanwezig. De jongeren worden beïnvloed door de kledingstijl
en de hiphopmuziek wordt andersom weer beïnvloed door het leven in een
achterstandswijk.
The Masters
In de volgende ruimte vertellen mode-iconen April Walker, Angelo
Baque, David Fischer, Guillaume Philbert en Edson Sabajo hun eigen verhalen
over wat zij voor de hiphop fashion hebben betekend. De Amsterdamse Edson
Sabajo is bijvoorbeeld eigenaar en oprichter van de bekende sneakerwinkel Patta.
Zo vertellen al deze personen hun succesverhalen, maar ook over de bijgehorende tegenslagen.
Verwachting tentoonstelling
Ik had verwacht dat de tentoonstelling meer om mode en muziek zou draaien. Het verraste mij dus zeker dat er beeldende kunst te zien was. De foto's van de achterstandwijken vond ik ook erg sterk.
Verder raad ik zeker aan om echt alle informatie te lezen, want dat maakt de tentoonstelling veel waardevoller. Ik ben namelijk totaal niet thuis in hiphop- zowel de mode als de muziek- dus zonder achtergrondinformatie was er erg veel aan mij voorbij gegaan.
Reacties